Založ si blog

Koľko energie využívame keď beháme?

joggingJednou z najčastejších chýb ktoré robíme pri výpočte množstva kalórií spálených počas prechádzky, joggingu alebo behu je, že neberieme do úvahy počet spálených kalórií, ktoré by sme inak spálili, ak by sme jednoducho zostali doma a napríklad sledovali televíziu. Ide o hodnotu ktorá nám určuje základnú hodnotu spálených kalórií. Aby bolo možné skutočne prísť na to, koľko kalórií spálime keď cvičíme, mali by sme počítať s kalóriami ktoré sme spálili pri cvičení a odpočítať od tohto množstva základnú hodnotu spálených kalórií, teda hodnotu kalórií, ktoré by sme spálili ničnerobením. A až potom by sme dostali čistú hodnotu spálených kalórií a videli by sme či si naozaj zaslúžime ten zmrzlinový pohár alebo nie.

Vzhľadom k adaptívnej fyziológii tela, ktorá zmení svoje biologické nastavenie po každom intenzívnom cvičení je tu ešte jedna výhoda behu oproti joggingu alebo chôdzi a tou je spaľovanie, ktoré trvá ešte istý čas aj po skončení behu. Toto post-spaľovanie je jednoducho zvýšený stav spaľovania kalórií, ktorý je nad hodnotou základného spaľovania kalórií ktorý u nás prebieha keď sme v pokojovom stave a tento zvýšený stav ešte pretrváva po určitú dobu po každom intenzívnom aeróbnom cvičení.

To je jeden z dôvodov, prečo sú vysoko intenzívne intervalové tréningy také účinné a taktiež aj dôvod, prečo pri behu v náročnom tempe dosahujeme lepšie výsledky v porovnaní s joggingom alebo chôdzou. Po prechádzke sa telo navráti do normálneho základného spaľovacieho režimu takmer okamžite, zatiaľ čo rýchly beh vytvára stav zvýšenej spotreby energie, ktorý môže trvať až pol hodiny po jej skončení.

V sumári môžeme povedať, že beh spaľuje zhruba dvojnásobné množstvo kalórií oproti chôdzi a to pritom ešte nepočítame post-spaľovanie, ktoré nastane iba po behu, alebo vysoko-intenzívnom intervalovom tréningu. Jogging je niekde medzi tým a niekedy môžeme spaľovať menej kalórií joggingom než náročnou rýchlou chôdzou, v tomto prípade najlepšie so závažiami na členkoch alebo zápästiach.

Ak by sme však brali chôdzu ako primárny prostriedok kardiovaskulárneho tréningu, treba počítať s tým, že by sme mali nachodiť zhruba dvakrát toľko, koľko by sme nabehali. Treba teda počítať s faktorom dvoch kilometrov chôdze na každý kilometer behu aby sme spálili rovnaký počet kalórií.

A konečne musíme mať na pamäti aj adaptívnu odpoveď tela na cvičenie. Telo totiž neustále optimalizuje svoj chod, aby  znížilo náklady na svoj energetický chod.

To znamená, že ak budeme chodiť rovnakú vzdialenosť každý deň po dobu troch mesiacov, zatiaľ čo sa budeme kondične zlepšovať, naše telo bude pri danej aktivite spaľovať aj menej kalórií. To znamená, že budeme musieť zvýšiť naše tempo a začať už aj behať. To isté platí aj pre jogging. V určitom momente sa jednoducho musíme rozbehnúť. A keď už bežíme, musíme nájsť spôsob, ako sami seba neustále motivovať k lepším výkonom a to buď tým, že zvýšime našu rýchlosť, alebo zväčšením vzdialenosti ktorú absolvujeme, alebo neustálym striedaním nášho tempa, takže vlastne skúsime robiť bežecký ekvivalent vysoko intenzívneho intervalového tréningu  kde neustále meníme tempo tým, že chvíľku ideme na plno a potom výrazne spomalíme a následne opäť zrýchlime. Pre účinejšie spaľovanie je vhodné zaradenie aj stravy s vyžším termogénnym účinkom (vysokoprpoteínové jedlá), ktoré predĺžia účinok spaľovania kalórií a zároveň ochránia našu svalovú hmotu.

Zhrnutie

Chôdza, jogging alebo beh vyžadujú energiu na prepravu nášho tela cez danú vzdialenosť, avšak beh má najvyššie nároky na energiu a taktiež vytvára najrýchlejšie fyziologické odozvy. Veľkým rozdielom je aj to, že beh vytvára na rozdiel od joggingu alebo chôdze post-spaľovací efekt, ktorý má za následok spaľovanie energie niekedy aj polhodinu po ukončení behu.

Z fitnes a zdravotného hľadiska už teda chápeme že:

  • Ak chceme pri chôdzi spáliť toľko isto kalórií ako pri behu, musíme prejsť zhruba dvojnásobnú vzdialenosť v porovnaní so vzdialenosťou, ktorú ubehneme.
  • Jogging je v spaľovaní energie ekonomickejší ako chôdza, takže pri joggingu môžeme nakoniec spaľovať menej kalórií ako pri rýchlej chôdzi.
  • Beh je pre telo neustála výzva a čím rýchlejšie bežíme, tým viac energie spotrebujeme na udržanie danej rýchlosti.

A nakoniec, naše telo sa neustále mení a optimalizuje svoj chod. No a mi tomu musíme náš bežecký režim neustále prispôsobovať, aby si naše telo nezvyklo na daný tréning a aby bolo neustále nútené prispôsobovať sa novým podmienkam, pretože len vtedy spaľujeme zďaleka najviac energie a len vtedy sa naozaj posúvame kondične vpred.

Efektívna a účinná metóda ako schudnúť pod lekárskym dohľadom - nízkokalorická proteínova diéta! (www.mdiet.sk)

Efektívna a účinná metóda ako schudnúť pod lekárskym dohľadom – nízkokalorická proteínova diéta! (www.mdiet.sk)

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH.
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Zelenina s nízkym obsahom sacharidov vhodná pre bielkovinovú diétu

04.04.2017

[caption id="attachment_19" align="alignright" width="150"] Účinná bielkovinová diéta !![/caption] Zelenina tvorí veľmi dôležitú súčasť zdravej diéty, ale niekedy sa nevieme rozhodnúť, viac »

Diéta pre diabetikov

02.04.2017

Poznáme tri typy diabetu: diabetes prvého typu, čo je autoimunitné ochorenie, pri ktorom pankreas produkuje veľmi málo inzulínu alebo dokonca inzulín žiadny, diabetes druhého typu je do značnej viac »

Sweetlift Cook – prírodné sladidlo

28.03.2017

Prírodné sladidlo na varenie a pečenie Sweetlift Cook je kulinárske sladidlo, ktoré je získané z rastlinných zdrojov a je ideálne na varenie a pečenie. Obsahuje 5 sladidiel získaných z rozličných viac »

Aleppo, mierový pochod

Nový nálet koalície na sýrsky Majádín si zrejme vyžiadal až 80 obetí

26.05.2017 14:32, aktualizované: 14:45

Najmenej 80 členov rodín islamistických bojovníkov, vrátane 33 detí, zahynulo pri nálete koalície na sýrsky Majádín, ktorý ovláda teroristická organizácia Islamský štát.

zrutena budova, bratislava, 3nity

Statik stále popiera vinu za zrútenie budovy v komplexe 3nity

26.05.2017 14:00

Statik Ján Tomčáni sa mal vo štvrtok opäť postaviť pred Okresný súd. Podľa obžaloby má byť zodpovedný za chybný statický posudok 5-podlažnej budovy.

kuracie mäso, kuracina

V jedálňach štátnych inštitúcií je minimum slovenskej kuraciny

26.05.2017 13:36

V jedálňach pre úradníkov a študentov je minimum kuraciny zo Slovenska. Stavníkov servírujú najmä mäso z Poľska, Brazílie, Maďarska a Česka.

trump, G7,

Trump: Problém s KĽDR v určitom okamihu vyriešime

26.05.2017 13:20

Donald Trump v sicílskej Taormine označil Severnú Kóreu za "svetový problém", ktorý bude v určitom okamihu vyriešený.

Richard Kozár

Špecialista na bielkovinové ketogénne diéty

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 13013x
Priemerná čítanosť článkov: 685x

Autor blogu